مسجد در نگاه امام خامنه اي2

به اشتراک بگذار !

آموزشي

از ديدگاه رهبر معظم انقلاب، مسجد بايد يك محيط آموزشي هم باشد. ايشان وجود تعليم و تعلم در مسجد را از بايسته هاي آن مي دانند: «مساجد بايد مدرس تفسير و حديث و منبر معارف اجتماعي و سياسي و كانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.» (18/7/1389) علاوه بر آن كه خود مسجد بايد محل آموزش و برگزاري هم نشيني هاي آموزشي و درس و بحث باشد، با مراكز آموزشي نيز بايد ارتباط حسنه اي داشته باشد: «ميان مسجد و مراكز آموزشي در هر محل، همكاري و پيوند تعريف شده و شايسته‌‌اي برقرار گردد.» (18/7/1389)

مراكز آموزشي شامل همه مدارس از پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي در همه مقاطع تحصيلي، دخترانه و پسرانه مي شود. همچنين دانشگاهها را نيز در بر مي گيرد. موسسات آموزشي گوناگون در حوزه زبان انگليسي و مانند آن و كلاس هاي تقويتي و كنكور و… را نيز مي توان مصداق مراكز آموزشي دانست. بر اساس اولويت، جامعه هدف اين فراز نوجوانان و جوانان هستند؛ زيرا عمدتا اين قشر از جامعه، در مراكز آموزشي شركت مي كنند و از آموزش هاي آن مراكز – مدارس، دانشگاهها، موسسات و كانون ها- بهره مي گيرند. بنابر اين مساجد هر محل بايد مراكز آموزشي مستقر در محل خود را شناسايي نموده و به سراغ آنها بروند و سعي كنند نوعي همكاري متقابل مابين دو نهاد تعريف كنند تا بر اساس اين همكاري بلندمدت، پيوندي شايسته ميان آن ها برقرار شود. هدف از اين همكاري و پيوند، ايجاد زمينه اي براي اثرگذاري مسجد و فضاي معنوي آن بر مراكز آموزشي و به ويژه دانش آموزان است.

آشنا شدن دانش آموزان با مسجد و باز شدن پاي آنان به مسجد و تاثير پذيري از معنويت خانه خدا و در نتيجه برقراري ارتباط با خالق هستي در بستر مسجد را مي توان از آثار و بركات اين پيوند دانست. استفاده از دو عبارت «تعريف شده و شايسته» را مي توان دال بر دو مقام نظر و عمل دانست؛ يعني هم بايد در مقام ايده پردازي، طراحي و برنامه ريزي اين همكاري به خوبي تعريف گردد و هم در مقام اجرا و عملياتي سازي بشه شايستگي تحقق يابد. (ياوري، 1397) رهبر معظم انقلاب همچنين در اين موضوع تمركز جزئي تري دارندموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوي امام جماعت تشويق شوند.» (18/7/1389)

مسجد مطلوب

شاخصه هاي مسجد مطلوب از ديدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي را مي توان ذيل دسته بندي هاي زير بررسي كرد:

ساخت و بناي مسجد

 جلوگيري از دولتي‌ساز شدن مساجد؛ يعني مسجد بايد توسط مردم و با پول خود مردم ساخته شود: «مساجد و حسينيه‌ها بايد به پول مردم ساخته بشوند، اين فراموش نشود. سنت صحيح رايج بين شيعه، كه عبارت بوده است از اينكه مردم مسجد بس و مي فرمايند بايد نخبگان علمي آموزشي در مساجد و در منظر همه مخاطبان مسجد مورد تلطف و تقدير قرار بگيرند: «چه نيكوست كه دانش آازند، حسينيه بسازند. اين سنت، بسيار سنت بابركتي است. جوري نباشد كه اگر شما يك صندوقي (عمران مسجد) درست كرديد يك جا، مردم بگويند خب، حالا كه ديگر پول هست- الحمدلله- دولت دارد مي‌دهد، ما ديگر چرا بدهيم؟ اين نبايد بشود…» (1375/3/28) ايشان علاوه بر نهي حضور تصدي گرانه دولت در امور مسجد، معتقد هستند جز در موارد خاص استفاده از سهم امام براي ساختن مسجد جايز نيست . البته اين بدان معنا نيست كه حاكميت و دولت نبايد در امر مسجد سازي نقش آفريني داشته باشند. تاكيد رهبر معظم انقلاب آن است كه حضور و نقش آفريني دولت و حاكميت در مراكز عمومي وابسته به حاكميت باشد. ايشان در توصيه به وزراي علوم و آموزش و پرورش تاكيد دارند كه در محيط هاي آموزشي خود اينها بايد مسجدسازي را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهند .

مخاطب مسجد

الف. عموم مردم رهبر معظم انقلاب، همه اقشار جامعه را به اهميت دادن به مسجد و جماعات توصيه مي كنند: «علاوه بر نماز جمعه، مردم نمازهاي ديگر را هم در مساجد اجتماع كنند و بخوانند. مساجد را آباد كنيد. اين‏ها به حركت انقلابي و بزرگ شما بركت خواهد داد و نماز جمعه، زمينه تقوا را در ميان مردم زياد خواهد كرد». (19/11/1369) ايشان به اهالي مسجد و به خصوص امام مسجد توصيه مي كنند كه ارتباط مسجد بايد با محله در موضوعات مختلف برقرار باشد. مسجد بايد نسبت به ازدواج جوانان، مرگ و مير اهالي، جشنها و شادي هاي اهل محل شريك و همراه باشد. در حقيقت مسجد بايد مامن و پناهگاه اهل محل در همه موضوعات باشد .

ب. جوانان در كنار اين توصيه هاي عمومي، ايشان تاكيد ويژه اي بر روي «جوانان» دارند. ايشان جوانان را موتور محرك و پيشران حركتهاي اجتماعي مي دانند و معتقدند بايد بر روي جذب جوانان به مساجد تاكيد و توجهات ويژه داشت اما روشهاي مورد استفاده براي جذب جوانان به مسجد (مانند بازي‌ها و سرگرمي‌هاي رايج) را نقد مي كنند و مدل هاي كليساها و عبادتگاه هاي غرب براي جذب مخاطب را به چالش مي كشند: «مرحوم سيدقطب جرياني را در يكي از كتابهايش مينويسد، كه من پيش از انقلاب آن كتاب را ترجمه كردم. ميگويد به يكي از شهرهاي امريكا رفتم و ديدم دم درِ يك كليسا اطلاعيه‌يي نصب كرده‌اند: «امشب يك برنامه‌ي رقص و شادي و شام سبك و موسيقي اجرا ميشود.»! تعجب كردم كه كليسا به چه مناسبت اينها را اعلام كرده! مينويسد: كنجكاو شدم در آن ساعتِ معين بروم ببينم چه خبر است. ديدم بله، يك سالن رقص در كنار سالن كليساست؛ زوجهاي جوان ميآيند و ميرقصند؛ موسيقيهاي محرك و شهواني هم پخش ميشود! افرادِ يكخرده مسن‌تر هم كنار نشسته‌اند و تماشا ميكنند و از نگاه كردن لذت ميبرند! كشيش هم اواخر شب روي سن ظاهر شد و با رفتار خيلي آرام و ملايم رفت نور چراغها را تنظيم كرد! ميگويد فردا رفتم سراغ كشيش؛ گفتم شما كشيش هستيد يا كاباره‌دار!؟ اين‌جا كليساست يا سالن رقص!؟كشيش گفت من به اين وسيله ميخواهم جوانها را به كليسا جذب كنم! اين‌طوري ميشود جوانها را به كليسا جذب كرد!؟» (31/5/1395) رهبر معظم انقلاب معتقدند كه راه جذب جوان، نفوذ به قلب او و تلاش براي تسخير روح اوست. دل جوان با نصايح و مطالب معنوي و سلوكي و عرفاني اُنس پيدا مي‌كند، زود اُنس پيدا مي‌كند، زود دلباخته و دلبسته مي‌شود؛ جاذبه‌ جوان‌ها اين‌ها است .

اداره مسجد امام مسجد

رهبر مسجد رهبر معظم انقلاب در اداره مسجد ديدگاه ويژه اي دارند كه امام مسجد را همچون امام جامعه اسلامي رهبر مسجد و مسئول حل تمام مسائل آنجا مي دانند. ايشان پيش نمازي را تنها يكي از وظايف امام مسجد مي دانند و معتقدند كه امام مسجد در آنجا بايد اقامه عدل و اقامه دين كند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...