مروری اجمالی بر جایگاه مسجد در روایات معصومین علیهم السلام

ائمه معصومین (علیهم‌السلام) درباره‌ی مسجد مطالب ارزشمند و گرانبهایی نقل کرده‌اند که همگی بر ارزش و عظمت مسجد دلالت دارد. بعضی از روایت‌ها به‌طورصریح، اهمیت جایگاه مسجد را بیان کرده است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «الْمَسَاجِدُ أَنْوَارُ اللَّهِ‏»، مسجدها انوار الهی است. همچنین آن حضرت فرمود: «أَحَبُ‏ الْبِلَادِ إِلَی‏ اللَّهِ‏ مَسَاجِدُهَا»، محبوب‌ترین جای شهرها نزد خدای متعال مساجد شهرهاست. در حدیثی دیگر نیز فرمود: «الْمَسَاجِدُ مَجَالِسُ‏ الْأَنْبِیَاءِ»، مسجدها محل جلوس پیامبران الهی است.

آنچه از کلام پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر می‌آید این است که مسجد از بهترین مکان‌ها روی زمین است و همواره انوار الهی و عنایت خدای بزرگ همراه آن است. تأکید بر جلوس پیامبران در مسجد، مؤید این است که بهترین، محبوب‌ترین و مقرب‌ترین بندگان خدا، پیامبران، به مسجدها توجه و در آن حضور داشته‌اند. از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیده شد: علت تعظیم و بزرگداشت مساجد چیست؟ حضرت فرمود: خداوند امر فرموده است به تعظیم مساجد؛ زیرا مساجد بیوت الاهی است در زمین. همچنین، امام در روایت دیگری فرمود: به مسجد بروید؛ زیرا مساجد خانه‌های خدا در زمین هستند.

از این روایت‌ها به‌‌روشنی پیداست که مسجد مورد تأکید و عنایت الهی است و همچنین محل توجه انبیا و اولیای خدا؛ یعنی اگر شخصی باایمان به‌دنبال مکانی امن و باآرامش است، باید به‌سمت مسجد برود. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «المَسْجِدُ بَیتُ کل تَقی»، مسجد خانه‌ی هر پرهیزکار است. در روایتی دیگر نیز فرمود: «إِنَ‏ الْمُؤْمِنَ‏ مَجْلِسُهُ‏ مَسْجِدُهُ»؛ همانا مجلس مؤمن مسجد است. جناب حجت الاسلام سلمانی به سفارش دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امورمساجد مقاله ای را با عنوان جایگاه مسجد در آیات و روایات تهیه کرده است که بعنوان پشتیبان به پیوست موجود است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *