مسجد و مقابله با آسیب های اجتماعی

برگرفته از کتاب : ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، نوشته دکتر مهدی ناظمی اردکانی وحمید شریفی زارچی

مسجد و مقابله با آسیب‌های اجتماعی

مسجد نقش مهمی در پیشگیری و کنترل آسیبها دارد. آمارها و تحقیقات نشان میدهد که اکثر افراد مجرم و آسیب دیده، غیرمسجدی هستند و به بیانی، افراد مسجدی، در نسبت با غیرمسجدی ها، کمتر دارای پرونده های مجرمانه هستند زیرا کسی که به مسجد می رود و اهل رفت و آمد با انسانهای خداشناس و دیندار است، در مقابل مشکلات و نقص های دنیوی (اعم از مالی و غیرمالی) چندان و به مانند دیگران، متوسل به خشونت و جنایت و یا سرقت و اختلاس و مانند اینها نمی شود زیرا اصل این دنیا را محل گذر و امتحان می بیند و زندگی ابدی واقعی را در جای دیگر جستجو می کند همچنین است در خصوص خواسته های نفسانی و لذات جنسی. ضمن اینکه افراد مسجدی به میزان مسجدی واقعی بودنشان از انس داشتن با خدا و محبت های خالصانه مؤمنان هم سلک خود، سیراب اند و مرض استسقای دنیاطلبان در آنها صادق نیست.
نکته دوم در این خصوص توجه به نقش غیرمستقیم مسجد در کنترل و کاهش آسیب-هاست بدین معنی که فعال بودن مسجد و تزریق روح معنویت و دینداری و خداترسی و نیز انس با خدا و متوجه ساختن مردم به روز جزا و حساب و کتاب، به شکل غیرمستقیم و ناخودآگاه در کنترل نفس سرکش و کاهش آسیب ها از هر نوع آن که باشد تأثیر گذار است.
امروز، «نهادهای» معارض مسجد اولاً به شدت زیاد و متکثر شده اند و درثانی به شکل کاملاً حرفه‌ای و حساب‌شده و مطابق با جدیدترین روش‌های مدیریتی روز وارد کارشده و در خصوص گسترش آسیب ها اقدام می‌کنند. در چنین شرایطی نهاد مسجد بایستی ضمن شناخت دقیق، جایگاه مناسب و بایسته خود در این میان را ترسیم نماید و آنگاه به شکلی کارآمد و به روز در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب ها ایفای نقش نماید. مسجد پایگاه دین است و جایگاهی فراتر از همه این نهادها دارد لذا باید با حمایت سخت افزاری و نرم افزاری لازم، این جایگاه را برای ایفای نقش مؤثر آماده ساخت تا بتواند با نهادهای رقیب و معارض، به مقابله برخیزد و نهادهای همکار و موافق خود را تقویت و نقش راهبری آنها را در کنترل و پیشگیری از آسیب ها بر عهده گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *