نقش مسجد در ايجاد انسجام اجتماعي

به اشتراک بگذار !

برگرفته از کتاب : ساماندهي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي ، نوشته دکتر مهدي ناظمي اردكاني وحميد شريفي زارچي

وقتي مسجد به عنوان محور يك محله قرار گرفت در حقيقت محور خانواده هايي است كه در آن محله زيست مي‌كنند و با محوريت مسجد، انسجام اجتماعي مي‌يابند، در تعامل با يكديگر نيازهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي يكديگر را تأمين مي‌كنند و گويا به يك خانواده تبديل مي‌شوند. چون مسجد به عنوان خانه خدا، محور ارتباط و انسجام آنها شده است و با خانه خدا پيوند يافته اند، خانواده خدا شده اند. خانه و خانواده هايي انساني وقتي خانه و خانواده خدايي مي‌شوند كه بر محور مسجد كه همان خانه خدا است، زندگي خود را شكل دهند و مكان سكونت خود را نيز بر اين محور بسازند.

آن نظام اجتماعي كه بر محور مسجد شكل بگيرد نظامي متوازن و متعادل است و شهرهايي كه بدين ترتيب معماري شوند شهرهايي خواهند بود كه با سبك زندگي اسلامي سازگار مي‌شوند. امروز غول شهرهايي كه در تمدن افسار گسيخته غرب ساخته شده اند به هيچ‌وجه سازگار با زندگي همراه با آسايش و آرامش انسان‌ها نبوده و نخواهند بود چرا كه اين شهرها محور پذير نمي باشند و وحدت و انسجام نمي يابند. نظام همسايگي با خانه خدا، هويت بخش خانه‌هاي انسان‌ها و خانواده‌ها مي‌تواند باشد. وقتي چهل در چهل منزل همسايه مسجد شدند آنگاه حقوق متقابل خانه خدا و خانه‌هاي انساني و صاحبان آنها موضوعيت مي‌يابد و هويت مسجد، هويت بخش همه عرصه‌هاي زندگي مي‌شود.

كودكان و نوجوانان بايد درس زندگي را در مسجد بياموزند نه اينكه در نظام آموزش و پرورش غربي به سبك زندگي ناسازگار با سبك زندگي مسجدي تربيت شوند. مسجدي نبودن بخش نسبتاً زيادي از جوانان و مردان و زنان امروز جامعه امان به موجب آن است كه آنان در كودكي آموزش زندگي را در مسجد نديده اند. روحاني به عنوان مدير اصلي مسجد بايد اصلي ترين وظيفه خود را آموزش و تربيت كودكان خانواده‌هاي محله خود بداند و به جاي آنكه آنان هرروز روانه كودكستان و دبستان‌هاي تقليدي و وارداتي نظام غربي شوند، مسجد پذيراي آنان باشد. خانواده مسجد با چنين تحولي در نظام آموزش و پرورش ساخته مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...