برگرفته از کتاب ارزشمند ، مدیریت راهبردی مساجد ،تألیف؛دکتر مهدی ناظمی- دکتر محمدتقی امینی- حمید شریفی زارچی

تاکنون اطلس جامعی از مساجد کشور ترسیم نشده است یکی از اقدامات کاملاً ضروری و اولیه این است که وضعیت کنونی مساجد از ابعاد مختلف روشن و مشخص گردد.

سؤالات زیادی در مورد وضعیت و عملکرد مساجد وجود دارد که بدون داشتن اطلاعات کامل نمی‌توان به آنها پاسخ گفت. فرضاً یکی از این سؤالات این است که آیا تعداد مساجد موجود کشور، کفایت سهولت دسترسی عموم مردم برای اقامه نماز جماعت را دارد؟

اگر کفایت نمی‌کند چه تعداد مسجد، از کدام نوع، در کدام نقطه از کدام شهر یا روستا و یا جاده با چه وسعت و امکاناتی باید احداث گردد؟

سلسله سؤالاتی از این دست وجود دارد که بدون وجود اطلس جامع مساجد کشور، نمی‌توان به آنها پاسخ گفت. یکی از علتهایی که به موجب آن تاکنون به این مهم پرداخته نشده است، این بوده که جایگاه سازمانی متولی انجام دادن این مهم مشخص نبوده است. هر یک از سازمانهای خدمتگزار مساجد کشور، اقداماتی انجام داده‌اند ولی در مجموع حاصل اقدامات انجام پذیرفته، کفایت نمی‌کند.

بر اساس اطلاعات مربوط به سال۱۳۸۱ اطلس پراکندگی مساجد کشور ترسیم شده است . با ترسیم این اطلس تحلیل و نتیجه‌گیری اولیه‌ای به دست می‌آید. زمانی که دهها نقشه از مساجد کشور معطوف به ابعاد مختلف وضعیتی مساجد ترسیم شد، آنگاه می‌توان به تجزیه و تحلیل کاملی رسید برای رسیدن به وضع مطلوب هدفگذاری و برنامه‌ریزی مناسب نموده و نقشه‌ی آمایش مساجد کشور را ترسیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *